6 biznesowych kroków zanim przejdziesz na swoje

08:52 Hubert Siemieńczuk 41 Comments




Jeśli marzysz o własnym biznesie koniecznie musisz przeczytać wpis na blogu Marcina Iwucia. Zawarte w nim pomysły i strategie powinieneś wdrożyć od zaraz. Warto jednak pogłębić temat codziennej pracy nad własnym biznesem. Jest po prostu kilka spraw, które musisz odhaczyć, nim wystartujesz. 

Podstawowe to: plan lotu i paliwo do rakiety. Ale i mniej oczywiste - dopalacze w formie dotacji na firmę. Wykonaj 6 poniższych kroków zanim podejmiesz decyzję o przejściu na swoje. 

Planowanie – wykonanie
Albo zaczniesz planować, albo będziesz improwizować. Wiem, metodyczność, powtarzalność i procedury są nudne. Ale to dzięki nim samoloty nie spadają. Na twórczy chaos szkoda Twojego życia. Skup energię na celu, określ terminy, wskaźniki sukcesu i niezbędne zasoby.

Zakładaj biznes z wyprzedzeniem. Podejmij decyzję o odejściu z etatu np. za 12 miesięcy. Każdego dnia tocz piłkę do celu. Masz wtedy czas, by odłożyć pieniądze na start, nawiązać kontakty, zbadać rynek i uzupełnić wiedzę. 
Szkolenia i kwity
Każdy z nas ma świadomość ograniczeń własnych kwalifikacji. Ucz się nowego, nawiązuj kontakty i aktualizuj posiadaną wiedzę. Jakaś podyplomówka, kursy, szkolenia, konferencje branżowe, itp. Przy okazji pamiętaj, by zbierać wszelkie możliwe certyfikaty, dyplomy i zaświadczenia. Nie gardź żadnym kwitem ;-) 

Im więcej dowodów na potwierdzenie Twoich kwalifikacji, tym większe szanse na dotację. Pani Krysia w urzędzie musi przecież jakoś ocenić spójność umiejętności i kwalifikacji kandydata z profilem zakładanej firmy.  Nic prostszego, jak zasypać panią Krysię dyplomami, certyfikatami i rekomendacjami.

Dług to zuo 
Nie finansuj nowej firmy długiem, zwłaszcza bankowym. Jeśli to robisz, pracujesz przez pierwsze lata głównie na spłatę odsetek i kapitału. Nawet jeśli masz zysk, jesteś niewolnikiem. Do pozyskania kapitału wykorzystuj strategię „4 F” (Family, Friends, Founders&Fools), finansowanie społecznościowe (crowdfunding), pożyczki społecznościowe, własne oszczędności i dotacje. W ostateczności możesz skorzystać z pożyczki preferencyjnej, ale nie wyższej niż 1%, np. Wsparcie w Starcie BGK.

Przelewaj od razu 10%-15% otrzymanej wypłaty z etatu na subkonto „Mój biznes”. Zastosuj metodę: przychody - oszczędności = koszty życia, a nie przychody - koszty życia = oszczędności.

Poszukaj dotacji unijnych na firmę. Tych pieniędzy nie pożyczasz. Są to fundusze bezzwrotne. Nakłady własne (oszczędności w gotówce, urządzenia, maszyny, lokal, itp.) zwiększają Twoje szanse na dotację. Otrzymasz więcej punktów od pani Krysi, jeśli wykażesz, że dotację na założenie firmy uzupełniasz „wkładem własnym”. Im wyższa  jego wartość, tym lepiej. 

Po cholerę mi biznesplan?
Często budzisz się zlany potem na samą myśl o biznesplanie? Mam dla Ciebie fajniejsze rozwiązanie - Model Canvas.  Oto czego potrzebujesz: duża płachta papieru (najlepiej format flipchart), kolorowe karteczki post-it, markery. Na arkuszu wyznaczamy obszary:


Źródło 
Zaczynamy wypełnianie modelu od prawej strony - Segmentacji klientów. Później Propozycja wartości, Relacje z klientami, Kanały Dystrybucji, Źródła przychodów, itd. Zanim nabierzesz wprawy polecam wypełnianie arkusza na karteczkach post-it.

Canvas obrazuje podstawowe obszary biznesu i relacje między nimi. Jest to bardzo elastyczne i syntetyczne narzędzie. Jednym spojrzeniem możesz ogarnąć cały model biznesowy. Mój Canvas stale żyje. Wisi sobie nad biurkiem i czasem coś tam dopisuję, przyklejam, zabieram, przesuwam. 

Biznesplan jest szczegółowym dokumentem analityczno-finansowym. Taki kontenerowiec na morzu. Canvas to zwinna motorówka prująca do celu. Klasyczny, wielostronicowy biznesplan jest podstawowym wymogiem u inwestora, w banku i w urzędzie po dotacje. Ale to Canvas wytyczy Twój biznesowy kierunek i ułatwi jego szybką korektę. 

W sieci znajdziesz mnóstwo materiału jak wypełnić Canvas. Polecam zwłaszcza strony w języku angielskim oraz filmiki na You tube. Na przykład ten

Zobacz też polską instrukcję wypełniania Canvas

Cyferki, cyferki
Planowanie biznesowe musi być podparte analizą finansową. Na etapie wstępnego planowania wystarczy jak określisz podstawowe składniki kosztów i przychodów. Zdefiniujesz je wypełniając model Canvas. Później musisz to wszystko zamienić na cyferki.

Prosta symulacja finansowa zmusi Cię do przyjrzenia się popytowi rynkowemu, cenie i wielkości sprzedaży. Przeanalizuj czynniki kosztotwórcze i zastanów się jak je ograniczać (zamiast kupić, możesz pożyczyć, wybarterować, znaleźć tańszy, używany odpowiednik, itp.). Policzyć ilu musisz mieć klientów, aby za cenę X koszty pokryć przychodami i dodatkowo wygenerować zysk.

Podstawowa analiza finansowa jest wymagana w każdym biznesplanie o dotację. Od tego nie uciekniesz. W końcu celem biznesu jest generowanie zysku. Zalecam zrobienie prostego rachunku zysków i strat w podziale na 4 kwartały. W przyszłości wrócę do tego tematu bardziej szczegółowym wpisem, a teraz zachęcam Cię do pobrania Prostego rachunku wyników.

MVP prawdę Ci powie
Pieniędzy zawsze mamy za mało. Dlatego zanim wydasz ich za dużo zbuduj i przetestuj minimalnie zadowalającą wersję produktu (Minimum Viable Product).  

Celem MVP jest zweryfikowanie Twoich założeń biznesowych (pomysłu, intuicji) oraz deklaracji potencjalnych klientów (zbieramy je w formie wywiadów, ankiet, wypowiedzi z forów, grup dyskusyjnych, itp.). Dobrze wykonane MVP doprowadzi do pozyskania klientów nim uruchomisz biznes.

MVP nadaje się zarówno dla startupów, jak i klasycznych, stacjonarnych biznesów. Ostatnio pracuję nad MVP dla klienta z branży SPA/Wellness. Chodzi o inwestycję w zakup sprzętu o wartości 800 tys. zł, w dużym mieście wojewódzkim X, z potencjalną liczbą odbiorców rzędu 2 tys. osób. Klient nie posiada wymaganego kapitału. Jest młody, ma pomysł i szuka dopiero inwestora. Oczywiście marne szanse. Dotacje unijne również odpadają.

Dlatego zanim ruszymy do inwestora musimy pozyskać klientów. Osoby, które kupią nasz produkt są realne. Klienci to fakty poparte liczbami, a nie wydumany target w biznesplanie. Naszym celem jest pozyskanie 50 klientów (do 31.12.2015) zanim uruchomimy SPA/Wellness (01.06.2016).

Co robimy?
1/ Uruchamiamy stronę docelową produktu (landing page)
Elementy strony: opis i wizualizacja oferty (zdjęcia, film, animacja, explainer video), cena i pakiety oferty, wezwanie do działania (CTA – call to action), gwarancja zwrotu pieniędzy. U nas CTA brzmi „Kup abonament już dziś i korzystaj z 80% zniżki na 10 pierwszych zabiegów”. Obok zaś pomarańczowy guzik „Kup teraz”. Podpinamy system płatności, regulamin i już.

2/ Uruchamiamy bloga z newsletterem, kanały social media (SM) i marketing szeptany
Na blogu produkujemy treści o interesującym nas segmencie SPA/Wellness – autorskie wpisy, linki do stron branżowych i prasy. Poprzez kanały SM, bloga i wpisy na forach tematycznych (np. zdrowie, uroda, kobiety, stres, wypoczynek, relaks) rozsiewamy ideę, angażujemy ludzi i promujemy nasz produkt.

3/ Uruchamiamy płatne reklamy
Działania bezpłatne muszą być wsparte reklamą płatną (Google Adwords, Facebook, Instagram). Jeśli chcesz szybko pozyskać duży ruch nie ma innej drogi.

Cały pozyskany ruch z kanałów płatnych i bezpłatnych kierujemy na landing page z ofertą i CTA. Atak kierujemy na określonego klienta i lokalizację (miasto X). Do 31.12.2015 dzięki MVP poznamy odpowiedź, czy nasz pomysł biznesowy chwyta. 50 pozyskanych klientów to całkiem niezły argument w rozmowie z potencjalnym inwestorem…

Większość Twoich decyzji zawodowych możesz oglądać przez pryzmat MVP. Najważniejsze, by był on tani, zrozumiały, prosty w realizacji i niósł określoną wartość. MVP nie musisz robić pod dotację. Pani Krysia tego nie wymaga. MVP zwiększa Twoje szanse na sukces i minimalizuje ryzyko porażki. Ten blog jest również MVP ;-)

6 biznesowych kroków zanim przejdziesz na swoje wykonasz dzięki następującym narzędziom:

Kursy internetowe

Strony z ogłoszeniami
https://skilltrade.org - wymiana barterowa usług
http://oferia.pl/ - portale usługowe
- lokalna prasa, fora, ogłoszenia

Finansowanie na start
https://polakpotrafi.pl/ - crowdfunding
https://kokos.pl/ - pożyczki społecznościowe
Dotacje unijne na założenie firmy

Strony docelowe (landing pages)

Model Canvas (wersja angielska) do wydruku

Jeśli ten wpis jest dla Ciebie wartościowy, proszę polub go i udostępnij.
Może masz własne doświadczenia z zakładaniem firmy lub dopiero ją planujesz?
Napisz, które zagadnienie warto rozwinąć, o czym chcesz czytać? 

41 komentarzy:

  1. Super. Dzięki za podpowiedź o canvas. Warto sprawdzić na jakimś przykładzie czy działa.
    Jerzy

    OdpowiedzUsuń
  2. Cześć Hubert,

    Dziękuję za polecenie mojego wpisu.
    Bardzo ciekawy i wartościowy artykuł. Natchnąłeś mnie do rozejrzenia się za dotacją na dobry kurs online o finansach osobistych ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Cześć Marcin,
    Dziękuję za pozytywną opinię. W sprawie dotacji wiesz, gdzie i jak mnie szukać ;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Hej!
    Dzięki za wartościowy artykuł. Ten blog niezwykle pomaga mi w przygotowaniach, kiedy w planach mam zakładanie działalności gospodarczej - e-biznes w postaci portalu świadczącego usługę odpłatnie. Z pewnością wielokrotnie jeszcze tu wrócę.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Super wskazówki dla początkujących i nie tylko.Jestem w biznesie już od 10 lat. Prowadzę średnią firmę biznesową w tym roku obchodzimy jubileusz 10-lecia http://mai z tego tytułu chciałbym na obchodach naszego jubileuszu wręczyć wszystkim zaproszonym gościom i kolegą z biznesu coś wyjątkowego.Najpierw myślałem o oryginalnych rękodziełach ale natrafiłem na stronę mennicy polskiej
    https://www.mennica.com.pl/
    i doszedłem do wniosku, że mają tam duży wybór podarunków biznesowych i na pewno wybiorę i zamówię coś na tą okazję.Pytanie tylko co? I tu własnie zwracam się do Was drodzy blogowicze, co konkretnie zamówić.Będę niezmiernie wdzięczny za porady.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo wartościowe porady dla początkujących w biznesie. Warto się do nich zastosować aby uniknąć porażek na początku i się nimi nie zniechęcić bo to najgorsze co może być. Dlatego tak ważne jest aby dobrze przygotować się do startu.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo dobre rady - myślę, że kilka z nich zastosuje :) Choć jestem w dość ciekawej (i wymagającej) branży, jakim jest business intelligence, to marzę o porzuceniu etatu i stworzenia swojej marki odzieżowej od podstaw. Mam nadzieję, że mi się uda - trzymajcie kciuki! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Niestety nie każdy początkujący przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z tego, ile pracy trzeba włożyć w planowanie, w działania poprzedzające założenie biznesu. W artykule zostały poruszone bardzo ważne kwestie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  10. Moim zdaniem, najważniejsze przed przejściem na swoje jest zadbanie o wystarczającą ilość klientów - powinniśmy ich pozyskać jeszcze przed założeniem firmy - zapewni to nam łatwy i szybki start. Najrozsądniej pozyskać ich poprzez odpowiednio przygotowaną kampanię reklamową.

    OdpowiedzUsuń
  11. Szczerze mówiąc wydaje mi się, że jeśli chodzi o działanie na własną rękę w biznesie to przede wszystkim w dzisiejszych czasach liczy się skuteczna reklama. Dla mnie kampanię reklamową niedawno zaczęła realizować firme https://fabrykamarketingu.pl/ i muszę wam powiedzieć, że jestem jak na razie bardzo zadowolony z efektów!

    OdpowiedzUsuń
  12. Własna firma to ogromna odpowiedzialność także, reklama oczywiście ma duże znaczenie ale przede wszystkim wysoka jakość usług się liczy.

    OdpowiedzUsuń
  13. W jaki sposób otrzymałem pilną pożyczkę w wysokości 100 000 w ciągu 24 godzin, aby rozpocząć własną działalność gospodarczą od usług online w zakresie pożyczek powierniczych, skontaktuj się z e-mailem firmy w celu przetworzenia pożyczki, jeśli jesteś zainteresowany: e-mail >>>> TRUSTLOAN88@GMAIL.COM <<<< lub WhatsApp @ +1 443 281 3404

    OdpowiedzUsuń
  14. od siebie moge dodać, że jeśli w planach miałby byc sklep internetowy, warto jest się zastanowić nad jakimiś narzędziami, które zwiększają konwersję i podnoszą sprzedaż. To na pewno pomoże osiągnąć sukces w przyszłości

    OdpowiedzUsuń
  15. Na pewno jeszcze przed otwarciem firmy, powinniśmy zastanowić się nad tym, kto zajmie się jej księgowością. Oczywiście, możemy zająć się tym samodzielnie, ale nie jest to ani łatwe, ani przyjemne. Uważam, ze zdecydowanie lepiej powierzyć to zadanie profesjonalistom. Ta firma: https://www.crowe.com/pl/services/audyt/badanie-sprawozdan-finansowych się do takich zalicza.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja korzystam z usług biura rachunkowego przy prowadzeniu księgowości. Było to szczególnie przydatne na początku działalności. na stronie http://www.ec-biuro-rachunkowe.pl/ znalazłam ofertę prowadzenia księgowości

    OdpowiedzUsuń
  17. gabriela pawlik31 lipca 2019 09:47

    Super wpis!

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo ciekawe porady dla wszystkich startujących w biznesie. Warto się wczytać i wdrożyć w życie. Zanim zaczniecie najlepiej zorientować się na rynku, poznać różnego rodzaju modele biznesowe, pomyśleć o biznesplanie. Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  19. Koniecznie trzeba też przemyśleć strategię marketingową, bez tego ani rusz w dzisiejszych czasach. Ecommerce, o którym tu mowa https://greenparrot.pl/software-house/uslugi/ecommerce/ zawsze jest bardzo mocnym punktem w działalności internetowej, dlatego dobór odpowiedniego oprogramowania oraz reklamy są tak bardzo istotne

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo ważnym, a nawet najważniejszym punktem w biznesie jest finansowanie, zwłaszcza na start. Bardzo wiele firm decyduje się na wzięcie kredytu w celu rozkręcenia biznesu

    OdpowiedzUsuń
  21. A ja ostatnio sporo dobrego słyszałam o programie s 4hana W dzisiejszych czasach istnieje tyle opcji, że wato, chociaż je rozważyć. Takie działania naprawdę mogą pomóc Wam zarządzać firmą. Dzięki temu też zaoszczędzicie dużo czasu i będziecie mogli zająć się pilnymi sprawami.

    OdpowiedzUsuń
  22. Zastanawiam się czy znacie może jakies sprawdzone sposoby na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym? Ja dzisiaj dowiedziałem się o przedstawionych tutaj https://push-ad.com/pl/notyfikacje-push-jak-dzialaja/ notyfikacjach push. Myslicie, że to dobre rozwiązanie?

    OdpowiedzUsuń
  23. Od siebie moge dodać, ze jeśli zastanawiacie się nad tym czy reklamować swoją firmę samemu, to na pewno dobrym pomysłem bedzie jeśli zajrzycie najpierw tutaj https://zainwestuj10minut.pl/ciekawostki/dlaczego-warto-powierzyc-obsluge-marketingowa-agencjom-reklamowym/ i dowiecie się z tego artykułu dlaczego lepiej takie działania powierzyć doświadczonej agencji?

    OdpowiedzUsuń
  24. Warto także wybrać dobrą agencję SEO do promocji. Przeczytajcie ten artykuł koniecznie: Jak wybrać agencję SEO?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. SEO stanowi fundament sukcesu każdego biznesu działającego w sieci. Z wskazanych działań SEO, wymieniłbym usługę wykonania dokładnego audytu strony https://dolp.pl/audyt-stron/, która pozwala ocenić stopień optymalizacji serwisu pod kątem wyszukiwarek. Po audycie można nanieść na stronie stosowne korekty, które z pewnością zaowocują wyższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania.

      Usuń
  25. Żeby firma była widoczna w sieci konieczna jest dobra strona internetowa i identyfikacja wizualna. Moja firma zyskała swoją tożsamość dzięki firmie necon, znajdziecie ich na stronie https://necon.pl/projekty/centima/. Są to rewelacyjni specjaliści znający się na rzeczy

    OdpowiedzUsuń
  26. Zdecydowanie się z Tobą zgadzam. Co do prowadzenia firmy, to warto już na samym początku zdecydować się na innowacyjne rozwiązania. Od siebie polecam ofertę https://craftware.pl/oferta/dla-dzialu-it/ Myśle, że zainteresuje was równie mocno, jak mnie.

    OdpowiedzUsuń
  27. Przede wszystkim planowanie, trzeba wiele czytać, pytać doradzać się. Każdy kiedyś zaczynał i wie o tym jak wyglądają początki. najgorzej czuć się zbyt pewnie. Można wtedy tylko stracić.

    OdpowiedzUsuń
  28. Z pomocą dotacji utrzymanie firmy powinno być już łatwiejsze, zwłaszcza na starcie. Do założenia firmy można tez skorzystać z gotowej spółki – tutaj źródło. Wymaga to zdecydowanie mniej formalności i o wiele szybciej można przejść do samej działalności.

    OdpowiedzUsuń
  29. Mając własny biznes jednym z najważniejszych fundamentów do przetrwania na rynku, to solidna reklama. W mojej firmie nad reklamą czuwali specjaliści z https://www.vizer.pl/, którzy odpowiadali za moją reklamę. Biznes trzyma się nieźle i reklama jest widoczna w mieście :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Ciekawy wpis :) A co ze środkami finansowania, pieniędzmi na start albo rozwój? Jak je pozyskać? Ja zastanawiam się nad skorzystaniem z oferty firmy https://multiinicjatywa.pl/ Słyszalam same pochlebne opinie na ich temat.

    OdpowiedzUsuń
  31. Dokładnie, zgadzam się z autorem posta. Bardzo ciekawy i trafny post!

    OdpowiedzUsuń
  32. Jakiś czas temu również podjąłem decyzję o tym, aby rozpocząć przygodę z własnym biznesem. Jak do tej pory wszystko idzie całkiem fajnie i mogę śmiało stwierdzić, że prowadzenie firmy to super sprawa. Raz na jakiś czas zlecam badanie sprawozdań finansowych https://www.crowe.com/pl/services/audyt/badanie-sprawozdan-finansowych aby wiedzieć, czy spółka funkcjonuje prawidłowo.

    OdpowiedzUsuń
  33. No tak, mówicie o formach reklamy i faktycznie jest ich bardzo dużo. Jeśli chodzi o lokalne narzędzia marketingowe to zdecydowanie warto zainwestować w rollupy https://adlove.pl/pl/rollupy-135 , które wzmacniają przekaz wizualny. Sprawdzają się w wielu sytuacjach, na targach, prezentacjach czy nawet w samej siedzibie firmy

    OdpowiedzUsuń
  34. Każde przedsiębiorstwo chcąc prowadzić skuteczne działania marketingowe na początku powinno ustalić profil swojego klienta i grupę docelową. Dlatego w tym przypadku kluczowa jest segmentacja klientów gdyż właściwy podział zwiększa nasze szanse na końcowy sukces. Oferta kierowana do wszystkich nigdy nie jest tak skuteczna jak ta, skierowana do tych, którzy naprawdę jej potrzebują.

    OdpowiedzUsuń
  35. Sporo się dowiedziałam z tego wpisu. Polecam również zapoznać się z treścią artykułu https://www.webstation.com.pl/biuwar-nietypowy-material-promocyjny/ , gdyż można tu znaleźć porady i pomysły na to jak stworzyć nietypową i intrygującą reklamę

    OdpowiedzUsuń
  36. W sumie prowadzenie biznesu nie jest prostą sprawą i ja jestem zdania, że można to robić ale również potrzebna jest odpowiednia reklama. Ja właśnie po przeczytaniu https://kaizen.info.pl/aktualnosci/aktualnosci-z-rynku/271-3-formy-skutecznej-promocji-w-social-mediach zrozumiałem, że reklama w social mediach jest dla mnie po prostu odpowiednia.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz. Chętnie poznam Twoje zdanie i podyskutuję na wszelkie tematy, które Cię interesują.